در دنیا تنها یک چیز وجود دارد که باعث می شود ما به آرزوهایمان دست نیابیم؛ ترس از شکست

چگونه احساساتمان را مدیریت کنیم؟

نویسنده : سلیمه سالمی 99/04/17 62 بدون دیدگاه 17 دقیقه

اهمیت احساسات

شناخت احساسات و مدیریت آن  از اهمیت زیادی برخوردار است با احساساتی که داریم می‌توانیم با آدم‌های اطراف‌مان ارتباط برقرار کنیم و می‌توانیم دریابیم که چه چیزی حالمان را خوب می‌کند و چه چیزی حالمان را بد می‌کند .

احساسات ما مثل قطب‌نمایی درونی عمل می‌کنند و به ما کمک می‌کنند تا دریابیم در هر موقعیتی چه احساسی در ما ایجاد می‌کند. این دریافت به ما کمک می‌کند تا تصمیم بگیریم آیا می‌خواهیم در این موقعیت باشیم یا نه و به ما اجازه می‌دهد که بدانیم چه کارهایی را در زندگی می‌خواهیم یا نمی‌خواهیم انجام دهیم .لازم است بدانیم چه زمانی احساسی در ما ایجاد می‌شود و این احساس چیست و چه می‌خواهد به ما بگوید.

احساسات ما می‌توانند تا حد زیادی بر روحیه و رفتارهای ما اثر بگذارند. اگر خیلی عصبانی، مضطرب یا نگران باشید این احساسات بر دوستی‌ها و روابط خانوادگی و تحصیل و احساس شادمانی و خوشبختی شما اثر می‌گذارد.

و اما کنترل نکردن احساسات و تسلط نداشتن بر آنها، گاهی ممکن است زندگی شخصی و حرفه‌ای فرد را تا مرز نابودی پیش ببرد. کسی که نتواند احساساتش را مدیریت کند، کمتر مورد احترام قرار می‌گیرد و میزان موفقیتش تا حد زیادی کاهش می‌یابد . با تسلط بر احساسات خود، می‌توانید در کار و زندگی‌تان حرفه‌ای‌تر عمل کنید. شاید بتوان گفت عدم توانایی در کنترل احساسات موجب طرد شدن فرد از جامعه می شود . در دنیای امروز توانایی مدیریت در کسب و کار ، بسیار مهم تر از داشتن هوش و استعداد ذاتی است .

چگونه احساسات را مدیریت کنیم؟

  به ذهنت اجازه ولگردی نده!

1- از دیدِ یک فرد بیرونی، بر احساسات و رفتارتان نظارت کنید

شاید این کار در ابتدا کمی سخت باشد. وقتی احساساتی می‌شوید، واقعیت‌های دوروبر خودتان را کمتر می‌بینید و نمی‌توانید عاقلانه تصمیم بگیرید. تجربه نشان داده است معمولا افراد در این شرایط تصمیم‌های غیرمنطقی می‌گیرند و بعد از فروکش کردن احساسات، دچار پشیمانی و سرخوردگی می‌شوند و مدام خودشان را سرزنش می‌کنند . یاد بگیرید احساسات‌‌تان را همان‌طور که هستند بپذیرید، بدون اینکه سعی کنید پنهان‌شان کنید یا تغییرشان بدهید. این کار به شما کمک می‌کند به تعادل برسید. به‌محض قرار گرفتن در یک موقعیت ناخوشایند، لازم نیست سعی کنید فضا را تغییر بدهید. هر احساس بدی، لزوما بد نیست. اگر واقع‌گرا باشید، می‌توانید از این احساس بد و ناخوشایند درس بگیرید و تجربه کسب کنید .

2- احساسات خود را به‌خوبی شناسایی و درک کنید

وقتی احساسات بر شما غلبه می‌کنند، به‌شدت هیجان‌زده می‌شوید و همین باعث می‌شود در مهار و مدیریت احساسات خود با چالش مواجه شوید. درست است که معمولا در انتخاب حسی که تجربه می‌کنید نقشی ندارید، اما درک درست احساس‌تان، به شما کمک می‌کند تا واکنش درست‌تر و منطقی‌تری از خود نشان بدهید .

یک گام به عقب برگردید و سعی کنید بفهمید در ناخودآگاه ذهن‌تان چه چیزی نقش بسته است. این کار به شما کمک می‌کند تا کمتر خودتان و موقعیتی را که در آن قرار دارید، قضاوت کنید. تنها زمانی صحبت کنید یا واکنش نشان بدهید که احساسات خود را به‌خوبی درک کرده باشید. وقتی بر احساس خود مسلط شدید و حسی را که در حال تجربه‌ی آن هستید، به‌خوبی شناختید، بهتر می‌توانید با شرایط فعلی خود کنار بیایید. پذیرش و درک درست احساسات، به شما کمک می‌کند شرایط دشوار زندگی را بهتر تحمل کنید. قبول واقعیت، در رسیدن به آرامش اهمیت زیادی دارد و باعث میشود در برابر پذیرش مشکلات ، مقاومت کمتری از خود نشان بدهید .

  فرق بین مقصد،آرزو و هدف چیست؟

3- به موقعیت‌ها برچسب «خوب» و «بد» نزنید

تنها کسی که می‌تواند در کنترل و مدیریت احساسات شما نقش فعالی داشته باشد، خودتان هستید. ما معمولا اتفاقات و خاطرات خوب یا بد گذشته را با اتفاقات فعلی گره می‌زنیم. لازم نیست به هر چیزی برچسب خوب یا بد بزنید. باید یاد بگیرید و بپذیرید بهترین اتفاق، همان چیزی است که الان در حال رخ دادن است. خوب یا بد بودن یک اتفاق، یک جریان ثابت نیست، به همین خاطر بهتر است صبور و به شرایطی که در آن قرار گرفته اید ، برچسب نزنید . برای مواجهه با مشکلات و کنترل احساسات خود، استراتژی و روش مناسبی داشته باشید. به احساس خود اجازه‌ی رها شدن بدهید، خود را از بَندِ رفتارها و تفکرات خشک آزاد کنید و سعی کنید با واقعیت روبه‌رو شوید. وقتی یاد بگیرید برچسب نزنید، در واقع موضوعات را از یک سطح بالاتر مشاهده می‌کنید و هرگز از یک زاویه‌ی خاص مسائل و موضوعات را قضاوت نمی‌کنید .

4-در زمان حال زندگی کنید

وقتی درگیر احساسات می‌شوید، بیشتر از اینکه درمورد زمان حال فکر کنید، دوست دارید به گذشته و شکست‌هایی که داشته‌اید فکر کنید یا به آینده بروید و در رؤیا، موفقیت‌هایتان را بشمارید. در زمان حال زندگی کنید و بیش‌از‌حد خود را در گذشته‌ای که دیگر به آن دسترسی ندارید و آینده‌ای که هنوز نیامده است، درگیر نکنید. فراموش نکنید مدیریت احساسات فقط مربوط به احساسات منفی نیست ، بلکه کنترل و مدیریت احساسات مثبت نیز به ما کمک می‌کند تصمیماتی منطقی بگیریم

به گزینه‌هایی که در زندگی پیش روی‌تان است فکر کنید و درمورد رابطه‌ی خود با دیگران بحث و تبادل نظر کنید. شناختی که نسبت به خودتان دارید، در مدیریت احساسات شما نقش مهمی دارد. مراقب باشید رفتارهایتان از حالت تعادل خارج نشوند. وقتی تصمیم می‌گیرید در زمان حال زندگی کنید، یعنی قبول کرده‌اید از اتفاقات گذشته درس بگیرید، بدون اینکه در خودِ گذشته بمانید یا درمورد چیزهایی که هنوز اتفاق نیفتاده است، بیش‌از‌حد رؤیاپردازی کنید. به‌یاد داشته باشید گرفتن تصمیمات منطقی و زندگی کردن در زمان حال، باعث شکوفایی ایده‌های ناب و خلاقانه می‌شود .

  تصور کنید دارید گوجه سبز می خورید!

هرچه تسلط بیشتری بر روی احساسات خود داشته باشید، کمتر دچار اضطراب می‌شوید و در مواجهه با تغییرات اجتناب‌ناپذیری که در زندگی کاری و شخصی شما پیش می‌آید، فردی آرام‌تر و صبورتر به نظر می‌رسید. مهار احساسات به ما کمک می‌کند رفتار حرفه‌ای‌تری داشته باشیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از آخرین اخبار و تخفیف های قدم طلایی آگاه شوید!